Biavler laver skæg med bier – og af bier

Et kraftigt fuldskæg behøver ikke bestå af strid hårvækst på hagen. Det kan også bestå af nogle tusinde honningbier, der alle som én er i stand til at stikke. Kunsten er selvfølgelig at få dem til at lade være og at få dem til at blive siddende.

Søndag den 3. juli gør Viggo Jessen fra Københavns Amts Biavlerforening et forsøg foran det publikum, der deltager i Biernes Fest i Ringe på Midtfyn. Det er sjældent, det bliver vist på dansk jord og er kun forsøgt enkelte gange tidligere. Derfor er arrangementet en unik mulighed for at komme tæt på et gys og på bierne, når skægget bliver demonstreret.

Viggo Jessen har været biavler i 33 år og gjorde senest forsøget i 2015. Han har derfor mange års erfaring i at arbejde med bier og ved lidt om, hvordan han forhåbentligt undgår bistik.

Vil du følge det: Så er det på torvet i Ringe søndag kl. 13.30

Tillader vejret ikke at gennemføre forsøget, vil der dog være masser af oplevelser til både store og små. Biernes Fest i Ringe, der er en fejring af Danmarks Biavlerforenings 150 års jubilæum, løber af stablen fra lørdag kl. 10.00 til søndag kl. 15.00. Du kan læse om arrangementet på www.BiernesFest.dk. Der vil være masser af smagsprøver, musik, foredrag, underholdning for børn og meget mere.

Fakta: Hvordan laver man et biskæg?

I et samfund af bier lever kun én dronning. Hendes dufte styrer hele samfundet. Hemmeligheden bag et biskæg består i at finde dronningen og opbevare hende i et lille bur, der kan bæres om halsen. Så kan du få bierne til at samle sig omkring hende, og dermed er biskægget skabt.

I 2015 lavede Viggo Jessen dette biskæg. Til Biernes Fest i Ringe gør han atter forsøget. Foto Thomas Skall.
Viggo Jessen med tusindvis af bier, da han gennemførte forsøget i 2015.