Dansk honning scorer hattrick

En dansk honning er netop blevet kåret til verdens bedste faste honning ved biavlernes verdenskongres APIMONDIA i Istanbul. Det er tredje gang i streg, at de to fynske biavlere Lars Fischer og Zofuz Knudsen præmieres for deres honning.

Netop i disse dage mødes over 10.000 biavlere til verdenskongres i Istanbul. På dagsordenen er blandt andet bedømmelse af honninger. Ca. 500 honninger fra hele verden deltager i VM-konkurrencen. Blandt disse er en honning fra Fyn, som dommerne er enige om, kan pryde sig med at være verdens bedste.

»Vi er virkelig stolte over og glade for, at biernes og vores egen indsats nu belønner sig igen,« siger de to fynske biavlere Lars Fischer og Zofuz Knudsen, der høstede vinderhonningen først på sommeren.

Blomster og forarbejdning

Siden honningen blev høstet er der lagt meget energi i forarbejdningen. Honningerne bedømmes både på smag, udseende og konsistens, og har forud for konkurrencen gennemgået en omfattende laboratorieanalyse for at dokumentere renhed og kvalitet.

Danmark har en lang tradition for at producere honning af høj kvalitet.

»I Danmarks Biavlerforening har vi selvfølgelig altid vidst, at vi laver honning i verdensklasse herhjemme. Med tre VM-medaljer i streg, senest med guldmedaljen i Istanbul, er det også blevet kendt i udlandet,« siger Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder i Danmarks Biavlerforening. Han tilføjer: »Præstationen er en kombination af godt håndværk og gode betingelser for bifamilierne. Biernes adgang til et mangfoldigt blomstrende landskab er utrolig vigtig, både for deres trivsel og honningens smag«.

Nye tekniske muligheder i biavlen

Ved konkurrencen i Istanbul har de to konsulenter fra Danmarks Biavlerforening Ole Kilpinen og Flemming Vejsnæs også vundet en sølvmedalje på et nyt multimedieværktøj, der giver biavlere mulighed for at registrere data for deres biavl på mobiltelefonen, mens de står i deres bigård. På den måde får danske biavlere nemmere ved at følge biernes udvikling og sundhedstilstand.