Good Food Group køber Jakobsens A/S

30. oktober 2020

I en pressemeddelelse skriver fødevarekoncernen Good Food Group, at de har købt Jakobsens, der sælger honning og dressinger i Norden.

 

I en kommentar til nyheden om overtagelsen siger Arne T. Henriksen, formand for Danmarks Biavlerforening:

-Good Food Group påtager sig med opkøbet af Jakobsens A/S et stort ansvar og en meget vigtig hasteopgave, for at opretholde biavlen og biavlernes bestøvning i Danmark. Samtidig anbefaler jeg, at Good Food Group sætter kræfter ind på at oprette et godt forhold til biavlerne. Vi ser frem til en konstruktiv dialog om et øget fokus på dansk honning.

 

Nedenfor kan du læse pressemeddelelsen:

Fødevarekoncernen Good Food Group har købt Jakobsens, der sælger honning og dressinger i Norden. Jakobsens produkter er kendetegnet ved nyskabelse, naturlighed og høj kvalitet. Det gør opkøbet til et strategisk godt match for Good Food Group, der ønsker at bringe naturlige, nordiske fødevarer ud til forbrugere i Norden og i resten af verden.

Jakobsens blev stiftet i 1996 af biavler Knud Hvam og tidligere detailindkøber Jan Jakobsen, og siden har de danske og nordiske forbrugere taget Jakobsens’ produkter til sig og gjort virksomheden til Skandinaviens største honningproducent. Jakobsens har i de seneste år, med et stærkt fokus på innovation, skabt helt nye produkter i kategorierne, der naturligt er omkring brugen af honning. Det har virksomheden opnået ved at introducere honning som et naturligt element i dressinger samt ved at lancere en lang række nye produkter som flydende, økologisk og fairtrade honning samt agavesirup.

Med købet af Jakobsens er Good Food Group nu parat til at bringe Jakobsens’ produkter ud i resten af verden.

– Jeg er stolt over, at vi i Good Food Group har fået mulighed for at købe Danmarks stærkeste brand indenfor honning. Jakobsens har over de seneste år innoveret markedet for honning ved at introducere nye, spændende produkter, som forbrugerne har efterspurgt, og det har gjort dem til markedsledere i dag. Vores opgave er nu at udvikle forretningen internationalt gennem Good Food Groups stærke salgsnetværk, mens vi samtidig har fokus på at udvikle og fastholde en stærk position i Danmark. Desuden passer Jakobsens’ naturlige produkter rigtig godt ind i vores eksisterende sortiment, siger Lillie Li Valeur, CEO i Good Food Group, og fortsætter:

– Vi er utrolig glade for, at Jakobsens’ adm. direktør Helle Reinevald og alle Jakobsens’ medarbejdere fortsat er en del af virksomheden, og at vi dermed bibeholder innovationskraften og de gode relationer. Helle Reinevald er udnævnt til Chief Innovation og E-commerce Officer i Good Food Group, og vores kunder og forbrugere kan fremadrettet forvente at opleve et endnu mere spændende sortiment med masser af nye, innovative produkter.

Adm. direktør Helle Reinevald, der har været hovedaktionær i Jakobsens siden 2012, glæder sig også over transaktionen:

– I Jakobsens har vi været på et væksteventyr de seneste otte år, og nu står vi et sted, hvor vi skal udvikle vores eksportmuligheder yderligere, hvis vi fortsat vil vækste. Her har vi brug for en organisation med flere muskler og større distributionskraft. Ved at blive en del af Good Food Group får vi nu adgang til flere internationale markeder, og jeg glæder mig til fortsat at udvikle nye og spændende produkter til forbrugere i både Danmark, Europa og resten af verden, siger Helle Reinevald.

Good Food Group fik i 2019 nye ejere i form af Maj Invest Equity, og i starten af 2020 blev et nyt ledelsesteam sammensat med Lillie Li Valeur i spidsen. Opkøbet af Jakobsens er den nye ledelses første store investering som et led i selskabets nye strategi, hvor man ønsker at bringe naturlige, nordiske fødevarer ud til forbrugere i Norden og resten af verden.