PRESSEMEDDELELSE: Honninghjerte – navnet forpligter

Honninghjerter hører julen til. Men de traditionelle hjerteformede kager må kun kaldes honninghjerter, hvis de reelt er lavet med honning.

Julen er hjerternes fest, men hvis der ikke bruges honning, er det i hvert fald ikke honninghjerternes fest. Her op til jul er det højsæson for honninghjerter. Men desværre findes der også ”honninghjerter”, som aldrig har set skyggen af honning. Honningløse hjerter er det ikke tilladt at markedsføre som honninghjerter.

»Der skal naturligvis bruges honning til honninghjerter, og du kan faktisk selv tjekke om dit honninghjerte er ægte. Det skal nemlig fremgå af mærkningen, hvor stor en mængde honning et honninghjerte indeholder,« siger Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder i Danmarks Biavlerforening.

Ifølge Fødevarestyrelsens Mærkningsvejledning fremgår det nemlig, at: ”En ingrediens eller kategori af ingredienser skal mængdeangives, hvis denne sædvanligvis forbindes af forbrugeren med varebetegnelsen, også selvom navnet på ingrediensen ikke indgår i varebetegnelsen. Det er typisk de ingredienser, der traditionelt karakteriserer den pågældende fødevare.”

»Desværre ser vi jævnligt op mod jul, at ”honninghjerter” bliver solgt som ægte honninghjerter, selvom der ikke er brugt honning. Heldigvis ser vi også, at der er en stigende interesse for at producere rigtige honninghjerter, endda af meget høj kvalitet. Du kan altid se på deklarationen hvor meget honning dit honninghjerte indeholder, og spørg gerne om det er dansk honning,« siger Rune Havgaard Sørensen.

Honningkager stammer helt tilbage til slutningen af 1700-tallet, hvor man i Christiansfeld begyndte at bage kager af honning.

Og det er ikke kun julen, der er hjerternes – og honninghjerternes – fest. Der er nemlig en særlig romantik forbundet med honninghjerter. Før i tiden var det skik at gå til præsten for at få offentliggjort en forlovelse. Præsten tog ved en sådan lejlighed et honninghjerte, brød det midt over og gav en halvdel til hver for at stadfæste den hjertelige forening af de to.

Tænk på, hvor tamt det ville være at få offentliggjort sin forlovelse med et falsk honninghjerte, som ikke havde set skyggen af honning!

Udsendt 13. december 2022