Nu kommer bierne på skoleskemaet

I dag åbner undervisningsplatformen Biernes Verden, hvor børn og unge i folkeskolens 5.-9. klasser kan udforske biernes fascinerende verden. Eleverne skal lære om Danmarks knap 300 bi-arter og deres vigtighed for biodiversitet og for vores fødevarer. Samtidig er det målet at lokke flere unge til at tage på opdagelse i naturen.

Det summer med viden om bier, når undervisningsplatformen www.biernesverden.dk åbner i dag. Bag Biernes Verden står Danmarks Biavlerforening, og det er konsulent Lise Hansted som i to år har knoklet sammen med en række frivillige om at få realiseret projektet.

»Undervisningsmaterialet giver elever og lærere en spændende og unik mulighed for at udforske biernes fascinerende verden. Ud over at bier er vildt interessante, så spiller de en vigtig rolle for biodiversiteten og vores fødevarer. Ved at give eleverne et indblik i biernes verden, får de også en forståelse af, hvordan naturen fungerer,« siger Lise Hansted, som er Ph.d. med speciale i bier og bestøvning.

Materialet er primært henvendt til skoleelever og deres lærere, men alle kan få udbytte af at dykke ned i Biernes Verden. Materialet er gratis og ligger frit tilgængeligt på www.biernesverden.dk

Undervisningsmaterialet består af fire længere forløb og nogle kortere forløb til mange forskellige fag. Der er taget hensyn til De Fælles Mål. Til 7.-9. klasse er der to lange forløb, som opfylder behovene for at arbejde med biologi, fysik/kemi og geografi med henblik på den fællesfaglige naturfagsprøve i 9. klasse.

Aktiviteter skal få os ud i det fri

Materialet er krydret med en række aktiviteter, hvoraf mange foregår udenfor – f.eks. hvordan man kan undersøge betydningen af biernes bestøvning. Aktiviteterne kan man også sagtens selv lave derhjemme, og det er oplagt at lave dem sammen med sine børn eller børnebørn, eller i forskellige foreninger.

»Jeg tror, der er rigtig mange, uanset alder, der kan få gavn af at fordybe sig i Biernes Verden. Materialets fornemste opgave er at øge bevidstheden om naturen og om, hvilken vigtig rolle bierne spiller for bestøvningen af planter. Samtidig er det målet at få flere ud i naturen, så de kan opdage det righoldige liv af bier, og blive bevidste om, hvordan vi alle selv kan gøre noget for at hjælpe bierne,« fortæller Lise Hansted.

Formidling på flere fronter

Der er uddannet et korps af knap 100 frivillige formidlere. Mange af dem har baggrunde som lærere og naturvejledere, men også biavlere med erfaring i formidling indgår i korpset. Skoler har mulighed for at ”hyre” en formidler til at komme og fortælle om biernes verden – eller måske tage på bisafari sammen.

Til undervisningsmaterialet er der lavet en række film, hvor vi følger de to skoleelever Jonas og Laura på deres rejse ind i biernes verden. Det er den prisbelønnede dokumentarist Anja Dalhoff (Danish Doc Production) som sammen med Thomas Hamann (Mango Chutney Pictures) står bag filmene.

»Danmarks Biavlerforening har tidligere lavet et undervisningsforløb om bier til folkeskolernes 2.-4. klassetrin, og vi håber at det nye materiale bliver taget lige så godt imod, som vi oplevede med det første. Det er i hvert fald en oplagt chance for at opnå viden om bierne, deres behov og betydning – en viden som giver større forståelse for naturen,« siger Lise Hansted.

Biernes Verden har fået økonomisk støtte fra Friluftsrådet.

Filmene er desuden støttet af Tømmerhandler Johannes Fogs Fond, Hedevig Quidlings Legat og Hedeselskabet.

22. april 2024